Pengalaman Terbaik Meningkatkan Profil Pelajar Pancasila Siswa Melalui Projek Kewirausahaan Menanam Jagung di Kelas 7 SMPN 20 Batam

Yesi Aprinel

Abstract


The Purpose of this reseacrch is to know which strategy needed by the teacher in order to enhance Pancasila student profile thru corn planting entrepreneurship project. Methods used in data analysis is quantitative descriptive. Data gathering methods is in form of attitude assessment. Based on the study, is concluded that the teacher had done excellent strategies to enhance Pancasila profile student in dimension of Gotong royong, independence, and critical thinking. The average score of student is boosted and  become cultured attitude(81-100) with percentage ≥ 90% from total 35 student after project complete. The conclusion of this study is: project activities able to enhance Pancasila student profile in 3 determined dimension in class 7A SMPN 20 Batam


Keywords


Curriculum Merdeka, Pancasila Student Profile, Project

Full Text:

PDF

References


A Nabila. (2022). Pendidikan Profil Pelajar Pancasila Ditinjau Dari Konsep Kurikulum Prototipe.

DA Vanisha. (2022). Analisis Keterlaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pada tema (Kearifan Lokal) Kelas IV DI SD Muhammadiyah 4 Batu. eprints.umm.ac.id

Faiz, A., Parhan, M., & Ananda, R. (2022). Paradigma Baru dalam Kurikulum Prototipe. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1544–1550.

D Irawati, AM Iqbal, A Hasanah, BS Arifin. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul : Jurnal Pendidikan 6 (1), 1224 – 1238

I Nurasiah, A Marini, M Nafiah, N Rachmawati. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak Untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu 6 (3) 3639-3648

I Sumarsih, T Muhtar. (2022). Best Parctice Siswa Kelas 4C Berdasarkan Film Pendek Inspiratif “Kisah Anak Penjual Es Nanas” Berbasis Karakter dan Nilai Profil Pelajar pancasila. Jurnal Basicedu, Vol 6, No.5. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3221

Kemendikbud. 2022. Sekolah Penggerak Terapkan Pembelajaran Berbasis Proyek dari Kurikulum Prototipe. Diakses 15 April 2022. Kemendikbud. 2021. 6 Ciri Pelajar Pancasila yang Cerdas dan Berkarakter. Diakses 15 April 2022.

Kemendikbud RI. (2021). Program Sekolah Penggerak 2021. Kemendikbud.

Kemendikbud Ristek. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–108.

Dewi. M.R. (2022). Kelebihan dan Kekurangan Project Based Learning Untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila Kurikulum Merdeka. Ejournal UPI

Simarmata, MP Yatty, NS Fadhillah. (2022). Analisis Keterampilan Berbicara Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di SMP Negeri 1 Kuala Mandor B. VOX EDUCASI : Jurnal Ilmiah Pendidikan 13, 47-59

Rachmawati, N, et, al. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Implementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu 6 (3), 3613-3625

Rahayuningsih, F. (2021) ‘INTERNALISASI FILOSOFI PENDIDIKAN KI HAJAR DEWANTARA DALAM MEWUJUDKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA’, 1(3), p. 11. https://doi.org/10.51878/social.v1i3.925

Rondli, W.S., (2022) Menumbuhkan Nilai Kewirausahaan dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Project Market Day. Jurnal Prakarsa Paedagogia 5 (1)

Nisa, Z.,. (2022). Implementasi Keterampilan Pembelajaran Abad 21 Beroriantasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di SMP Al Falah Deltasari Sidoarjo. Undergrated thesis, UIN Sunan Ampel Surabaya




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.